۱۹ بهمن ۱۳۹۱

ويژگی‌های متمايز رفتاری و سياسی احمدی‌نژاد

شرايط خطير کشور بر کسی پوشيده نيست، اهميت اثرگذاری در انتخابات(نه لزوما شرکت) و استفاده از اين فضا نيز روشن است. جريان راست سنتی از يک طرف و تيم احمدی نژاد از طرف ديگر آماده کارزار انتخابات ميشوند، درکنار انتشار اخبار و نقد سياسی،اقتصادی و اجتماعی عملکرد جريان های حاکم، آنچه در همه اين سالها از آن غفلت شده، تحليل ماهيت واقعی جريان های سياسی حاکم بر کشور برای عموم مردم بوده است. "پديده احمدی نژاد"، که البته به طنز پديده هزاره سوم نيز لقب گرفته، ويژگی های جالبی دارد که کليد شناخت ماهيت بخشی از جريان اقتدارگرا است. هرچه بيشتر رفتارشناسی و سياست بازی اين طيف شناخته شود، راه مقابله با آن نيز آشکارتر می گردد.
در اين نوشته به پنج ويژگی رفتاری و سياسی "پديده احمدی نژاد" پرداخته می شود. اين ويژگی ها ريشه در ذات "سياست بازی" و "فريب کاری" اکثر سياست مداران خودکامه در کشور های جهان سوم دارد که در شخص احمدی نژاد پررنگ تر از ديگران تجلی يافته است.

ويژگی اول احمدی نژاد هنر فريب کاری و بازی با کلمات است که اجازه دهيد آن را "پيچاندن مخاطب" بناميم، جالب است که معاون اول رئيس جمهور نيز در يک سخنرانی برای استانداران دقيقا از اين لفظ استفاده کرده بود. "پيچاندن مخاطب" ، راهبردی موثر برای فريب کاری و فرار از پاسخگويی است، در اينجا برای بررسی دقيق تر اين موضوع، مثال هايی با چاشنی طنز ميآوريم.
  • وقتی احمدی نژاد(يا همفکران وی) ميگويد: "مطمئن هستم"، يعنی۹۰ درصد احتمال خطا می رود!
  • "فلان کار کاملا انجام شده"، منظور اين است که فقط ۱۰ درصد کار انجام شده آنهم بصورت ناقص!
  • "مشکلات اجرايی از اول انقلاب بوده ..."، يعنی وضع مملکت ديگه بدتر از اين نميشه!
  • "بدليل برخی مشکلات کمی از برنامه ريزی عقب هستيم"، يعنی تاکنون هيچ پيشرفتی نکرده ايم؛ پسرفت هم داشته ايم!
  • "ما تصميماتی گرفته ايم"، يعنی تمام طرح قبلی اشتباه بوده و از اول شروع کرده ايم!
  • "تا چند ماه ديگر افتتاح خواهد شد"، يعنی زودتر از ۵ سال ديگر خبری نيست!
  • "از نظر علمی ثابت شده است که ..."، يعنی: من فکر می کنم !
  • "در اين مورد طبق استاندارد عمل خواهيم کرد"، يعنی هر جور خواستيم عمل می کنيم!
  • "تلاش ميکنيم رضايت ملت ايران براورده شود"، يعنی ملت راضی هم که نباشد، کاری از دستش بر نميايد!
  • "دولت مصصم است به وعده های خود عمل کند"، يعنی به مرگ ميگيريم که ملت به تب راضی شوند!
  • "ما با همه کشورهای منطقه دوست هستيم"، يعنی منطقه فقط حکومت بشار اسد است و بس!
  • "ما خواهان گفتگو با آمريکا هستيم"، يعنی ما خواهان پيچاندن و وقت خريدن هستيم!
  • "آنها در مذاکره جدی نيستند"، يعنی ما در مذاکره جدی نيستيم!
  • "آنها به ملت ايران توهين کردند"، يعنی به شخص احمدی نژاد گيرداده اند!
  • و خلاصه هر کجا احمدی نژاد ميگويد "ملت ايران ميخواهد"، يعنی من ميخواهم!
ويژگی دوم احمدی نژاد، التهاب آفرينی و افشاگری است. لازم نيست هميشه رازی بزرگ فاش شود و يا همه واقعيت گفته شود، همين که فضای مچ گيری و افشاگری و "بگم بگم" وجود داشته باشد، برگ برنده ای در دستان "افشاگر" برای کسب محبوبيت در طبقات محروم و عموما کم اطلاع(از نظر سياسی) است که از ظلم و بی عدالتی به تنگ آمده اند و مقصر را نه در سيستم بلکه در چند فرد جستجو می کنند. التهاب آفرينی نيز برگ برنده ديگری در دستان احمدی نژاد است تا در مواقع لزوم توجه مردم از بی لياقتی و دروغگويی دولتمردان، به موضوعات جنجالی و حاشيه ای جلب شود. نمونه واضح آن نامه بازديد احمدی نژاد از زندان اوين بود که شرايط بحرانی اقتصاد کشور و سابقه سياه همفکران وی در بازداشت و زندانی کردن منتقدان را برای مدتی در ذهن مخاطبان به فراموشی سپرد!

ويژگی سوم احمدی نژاد، باندبازی است . معتمدان و ياران احمدی نژاد نه يک ايدئولوژی واحد مذهبی دارند و نه در تقسيم بندی کلاسيک جريان های سياسی راست و چپ ميگنجند. اما هرکه به تيم احمدی نژاد ابراز وفاداری نمايد(حتی از هنرمندان و بازيگران مشهور) و تحت فشار مخالفان دولت، تغيير مسير ندهد مورد حمايت کامل قرار ميگيرد. احمدی نژاد در دفاع از وفادارانش بسيار جدی است، بگونه ای که برای دفاع از مرتضوی بدنام و مرحوم کردان حاضر به هر کاری شد، حتی به قيمت رويارويی با ديگر قوا نيز پشت دوستان و ياران نزديکش را خالی نکرد.

ويژگی چهارم احمدی نژاد، نحوه واکنش در برابر حمله مخالفان است که حمله را با حمله ديگر يا فرار به جلو پاسخ می دهد. سوالات خبرنگاران را با سوال ديگر پاسخ می دهد. حمله به طرفدارانش را با حمله و افشاگری تلافی می کند. انتقاد از وضعيت اسف بار اقتصادی کشور را توطئه دشمنان داخلی و خارجی ميداند. انتقاد از نبود آزادی و زندانی شدن مخالفان را به ديگر بخشهای حکومت پاس ميدهد و همفکرانش را درگروه قربانيان نبود آزادی جا ميزند. بازی غرب با کارت حملات ۱۱ سپتامبر را بهم ميزند و دولت آمريکا و اسرائيل را طراح حمله اعلام ميکند. اتهام فساد اقتصادی و اختلاس را به مخالفان دولت و برادران لاريجانی باز ميگرداند.

ويژگی پنجم احمدی نژاد، تظاهر به اپوزيسيون بودن است. بر کسی پوشيده نيست که وضعيت اسف بار کشور چگونه است درحاليکه با وجود منابع و موقعيت استثنائی ايران، بايد اکنون در جمع قدرتمندترين کشورهای باثبات دنيا بوديم. شرايط بگونه ای است که نه تنها اکثر مردم از وضعيت سياسی- اقتصادی و نبود آزادی های اجتماعی و مذهبی شاکی هستند، بلکه حتی اقشار مذهبی به ظاهر طرفدار حکومت هم دل خوشی از شرايط کشور ندارند و آنها نيز دل خون خود را به بهانه حفظ نظام و ارزش ها ساکت نگه داشته اند. شايد تنها گروه راضی از شرايط کشور، اقليت مافيايی –امنيتی است که تمامی منابع و فرصت ها را در اختيار گرفته و مشغول اختلاس های صدها ميلياردی است. در اين شرايط احمدی نژاد خوب ميداند که هر چه بيشتر رنگ اپوزيسيون به چهره بزند، موقعيت بهتری در افکار عمومی خواهد داشت.

بررسی پنج ويژگی رفتاری و سياسی "پديده احمدی نژاد" در اين نوشته پايان يافت، گله ای که از اصلاح طلبان واقعی و اپوزيسيون ميتوان داشت اين است که چرا بعد از سال ۸۴ و روی کار آمدن احمدی نژاد، بجای جک ساختن و تمسخر احمدی نژاد تلاش خود را برای آناليز احمدی نژاد و آشکار کردن ماهيت اين جريان برای مردم صرف نکردند، تا هم برگ های برنده احمدی نژاد را از دستش خارج کنند و هم شعور سياسی مردم را ارتقاء دهند، بگونه ای که برای آينده نيز مردم در برابر ساير ميکروب های سياسی فريب کار، واکسينه شوند.

 
گفتار دوم از سلسله مطالب تا انتخابات 92
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر